Metsänhoitaja Harri Lallukan työhistoria jakautuu kahteen merkittävään jaksoon. Ensin hän teki liki 30 vuotta jatkuneen monipuolisen työuran teollisuuden puunhankinnassa ja sitten noin kymmenen vuotta kestäneen työrupeaman puutavaran vesitiekuljetuksen johtotehtävissä. Lallukka tunnetaan myös höyrylaivaharrastajana ja vanhoihin höyrylaivoihin liittyvän kulttuuriperinteen innokkaana vaalijana. Metsänhoitaja Harri Lallukka on vaikuttanut työurallaan keskeisesti kahteen asiaan: kotimaan puunhankinnan kehittämiseen sekä vesitiekuljetuksen toimintaedellytysten parantamiseen Suomessa.
Valmistuttuaan metsänhoitajaksi Helsingin yliopistosta vuonna 1969 Lallukka työskenteli aluksi lyhyen jakson tutkimusassistenttina yliopistolla. Sieltä hän siirtyi vuonna 1970 tietojenkäsittelyn kehittämistehtäviin ensin Enso-Gutzeitiin ja kolme vuotta myöhemmin tietojenkäsittelyn kehittämispäälliköksi Osuuskunta Metsäliittoon. Harri Lallukka kuuluu metsäalan tietojenkäsittelyn pioneereihin Suomessa: hän oli usean vuoden ajan Metsätehon tietojenkäsittelytoimikunnan jäsen ja sen puheenjohtaja vuonna 1980.
Metsänhoitaja Harri Lallukka teki 1980- ja 1990-luvuilla nousujohteisen uran Osuuskunta Metsäliiton puunhankinnassa. Vuosina 1976-1983 hän toimi ensin suunnittelupäällikkönä ja sitten metsäosaston suunnittelujohtajana Metsäliiton pääkonttorissa Espoon Tapiolassa. Vuosina 1983-1992 Lallukka työskenteli Savonlinnassa, ensin Itä-Suomen ylimetsänhoitajana ja sitten Kaakkois-Suomen hankinta-alueen aluejohtajana. Metsäliiton metsäosaston johtajaksi osuuskunnan pääkonttoriin Lallukka nimitettiin vuonna 1992.
Vuonna 1995 Lallukasta tuli Metsäliitto-konsernin varatoimitusjohtaja. Metsäliitossa työskennellessään Lallukalla oli päätoimensa ohella useita merkittäviä luottamustehtäviä metsäalan järjestöissä ja yrityksissä mm. Metsäteollisuus ry:ssä, Metsätehossa, uittoyhdistyksissä ja Uittokalusto Oy:ssä. Lisäksi hän ennätti toimia metsäkonevalmistaja Kesla Oyj:n hallituksen jäsenenä ja myöhemmin sen puheenjohtajana sekä Savonlinnan Osuuspankin hallintoneuvoston jäsenenä.
Vuonna 1999 metsänhoitaja Harri Lallukka siirtyi monien yllätykseksi uuteen tehtävään, kun hänet nimitettiin Järvi-Suomen Uittoyhdistyksen uittopäälliköksi ja Saimaan alueen uitoista vastaavan Perkaus Oy:n toimitusjohtajaksi Savonlinnaan. Toimittaja Jyrki Iivonen luonnehti nimitysuutista Helsingin Sanomissa otsikolla Harri pääsi unelmavirkaan. Iivosen mukaan uittaminen ei ollut Lallukalle pelkästään työtä, vaan se oli myös sydämen asia. Metsänhoitaja Harri Lallukka paneutui antaumuksellisesti uuteen tehtäväänsä. Hän kohosi nopeasti vesitiekuljetusalan toimijoiden eturiviin ja toimi liki kymmenen vuotta vesiliikennealan etujärjestön, Suomen Vesitiet ry:n hallituksen puheenjohtajana. Lisäksi hän hoiti tuolloin oman toimen ohella kolmen suuren metsäteollisuusyhtiön yhdessä omistaman Laitaatsillan Telakka Oy:n sekä metsä- ja uittotyövälineitä markkinoineen Uittokalusto Oy:n toimitusjohtajan tehtäviä.
Vanhat höyrylaivat ovat aina olleet metsänhoitaja Harri Lallukan sydäntä lähellä. Hän oli pitkään A. Ahlströmin konepajalla Varkaudessa vuonna 1931 valmistuneen höyryhinaaja Laurin osaomistaja ja konemestari. Vuosina 1988-1993 Lallukka oli höyryaluskulttuuria ja -harrastusta vaalivan yhteisön, Suomen Höyrypursiseura ry:n, kommodori. Lisäksi hän on toiminut 1990-luvulla Museoviraston perinnelaivarekisterin asiantuntijalautakunnan jäsenenä. Metsänhoitaja Harri Lallukka on ollut pitkään Rannikon ja Sisävesistöjen Laivaliikenteenharjoittajien Liitto (RASILA) ry:n työn perinteen jatkajaksi perustetun Rannikko- ja Sisävesiliikenteen Säätiön hallituksen puheenjohtaja. Harri Lallukka on onnistunut työtehtävissään hyvin. Hän on arvostettu ammattimies ja johtaja. Lallukka jäi eläkkeelle vuonna 2007. Nykyisin hän vaikuttaa edelleen vahvasti kotikaupunkinsa Savonlinnan jääkiekkojoukkueen, Savonlinnan Pallokerhon (SapKo), taustajoukoissa.